Kom maar op met die vragen!

24 JANUARI 2025   //   JOERI

‘Elke keer als ik mijn accountant bel, dan gaat de teller lopen’. De angst van veel ondernemers dat een vraag een flinke rekening zal opleveren, vormt een enorme drempel om contact op te nemen. Daar wilde Qwintess vanaf. En dat is gebeurd, want per 1 januari zijn we overgestapt naar een all-in abonnementsmodel.

Bij het abonnementsmodel dat we invoeren betaalt de klant niet langer voor bestede tijd, maar puur voor de waarde van onze dienstverlening. Eigenlijk komt het erop neer dat een klant ons altijd vragen kan stellen. We maken het op deze manier veel laagdrempeliger om te schakelen met een accountant. Niet alleen de jaarrekening en belastingaangifte maken onderdeel uit van het abonnement, ook de voornaamste advisering. Van onze kant verwachten wij dat door deze manier van werken de kwaliteit van onze dienstverlening kan verbeteren. En dat wij veel meer voor klanten kunnen betekenen.

Schakelen
Wij hebben met directie en leidinggevenden elk jaar minimaal één strategiedag op de ‘hei’. Daar kunnen we ons goed afsluiten van de dagelijkse drukte. Het helpt om een stip op de horizon te zetten. Waar willen we naartoe? En wat zijn de mogelijkheden? De beslissing om over te stappen van het traditionele verdienmodel naar een all-in abonnementsmodel zou bij een traditioneler accountantsbureau niet binnen één bijeenkomst genomen worden. Bij ons waren we er binnen een paar minuten uit, wij schakelen heel snel. Daar voel ik me heel goed bij, ik had eigenlijk zelf al mijn bedenkingen bij het ‘uurtje-factuurtje’-model sinds ik in de accountancy werk.

Roadmap
Dat vind ik zo leuk aan het werken bij Qwintess, dat de partners openstaan voor nieuwe dingen. Ze denken niet: het gaat toch goed, waarom zullen wij iets veranderen? Ik denk graag na over mogelijke verbeteringen. En dat kwam goed uit, want zo’n nieuw model van factureren vergt veel voorbereiding. Voor de invulling ervan hebben we ruim de tijd genomen. Hoe ga je inprijzen, wat komt wel en wat niet in het abonnement, hoe nemen wij de klanten in het nieuwe concept mee, etcetera. Wij hebben een digitale roadmap gemaakt met een planning en de stappen die wij moeten zetten om de omslag te maken. Ik merk in mijn acquisitiegesprekken met klanten dat het nieuwe model erg aanspreekt.

Waarde
Natuurlijk hebben wij ook over het verdienmodel nagedacht. We hebben alle data die wij konden verzamelen bekeken: historisch en wat wij in de toekomst verwachten. Wij zien de waarde voor de klanten en uiteindelijk ook die voor ons kantoor. Wij gaan niet voor winstmaximalisatie. Stellen klanten meer vragen dan wij hadden verondersteld? Wij denken dat het abonnementsmodel ons een stuk efficiencywinst oplevert. Het facturatieproces wordt eenvoudiger en er hoeven geen uren meer geschreven te worden. Ook willen we nog een slag maken door slimmer te werken. Door stokpaardjes los te laten, willen wij meer tijd overhouden voor echte dienstverlening.

Spotify
Onlangs hebben wij de Kreston Wereldconferentie 2024 in Berlijn bezocht. Een Amerikaanse Chief Innovation Officer was er in zijn sessie heel duidelijk over: vanwege Artificial Intelligence (AI) gaat onze dienstverlening enorm veranderen. Hij stelde dat accountantskantoren in de toekomst geen tijd meer kunnen verkopen, omdat klanten met AI zelf informatie gaan opzoeken. Hierdoor wordt de kennisvoorsprong van kantoren minder. Hij noemde een subscription model, zoiets als bij Spotify, concreet als voorbeeld. Precies de stap die wij nu aan het zetten zijn, dat was mooi om te horen. Zijn presentatie was overigens volledig met AI in elkaar gezet.

Een medewerker van Siemens vertelde hoe zij de AI-technologie in hun bedrijfsvoering hebben verweven. Zij hebben met AI een databank samengesteld, die vragen van klanten beantwoordt. Die databank doet dit helemaal in Siemens-stijl. Inmiddels is de ontwikkeling al zo ver dat je AI tailor-made kunt toepassen. Wij noemen onszelf bij Qwintess born digitals, dus het is voor ons een logische én cruciale stap om digitalisering mee te nemen in ons bedrijf van de toekomst.

Verbinding
Qwintess verhuist in maart naar een nieuw pand. Net als bij het abonnementsmodel biedt dit pand ons de mogelijkheid om nog meer voor onze klanten te kunnen betekenen. Ik vind het belangrijk dat bedrijven denken: het is mooi om klant bij Qwintess te zijn. Maar het is nog waardevoller als ze ook echt deel kunnen uitmaken van ons netwerk. Bij klanten die bij ons aankloppen voor financiering doen wij dat al. In het nieuwe pand is er ruimte om evenementen te organiseren. Wij kunnen dan met presentaties klanten in het zonnetje zetten en met elkaar in verbinding brengen. Ik heb al genoeg ideeën voor evenementen!

Vragen
Er zullen misschien klanten zijn die heel veel vragen op ons af gaan vuren. Wij hebben zoiets van:  kom maar op met die vragen. Natuurlijk gaat daar tijd in zitten, maar je bent ook sneller op de hoogte van wat er speelt. Dat advieswerk is juist waarom ons bedrijf is opgericht. Wij gaan ervan uit dat we door het nieuwe model eerder zien wat de risico’s en kansen voor klanten zijn.

Het is innoveren en wij zullen best tegen uitdagingen aanlopen. Dat is dan maar zo, daar vinden wij ook wel weer een antwoord op.