04 DECEMBER 2024 // LYNN
Als directie hebben we bij het vastleggen van ons beleid ook onze bedrijfscultuur beschreven. Daar zijn vier kernwaarden uitgekomen. Onbetwist op nummer één staat familie en daarin onderscheiden we ons. Wanneer heten wij iemand welkom bij de ‘Qwintess familie’? Waarom willen mensen bij ons werken en waarom blijven ze? Daar speelt de kernwaarde Familie een grote rol bij.
Kernwaarden
Naast Familie zijn Inspireren, Gezond groeien en Duurzaam bijdragen kernwaarden van onze bedrijfscultuur. Een deel van onze collega’s heeft daadwerkelijk een familieband: schoonvader, neef, broer, zus. Maar vooral staat de kernwaarde Familie symbool voor de manier waarop wij met elkaar omgaan. Geen harde ‘corporate culture’, maar een familieverband waarin wij elkaar verder helpen. Het is meer op gevoel geënt. En het aspect familie loopt ook door in ons werk, veel klanten zijn familiebedrijven. Wij weten als geen ander wat er kan spelen, welke knelpunten er kunnen zijn en wat speciale aandacht nodig heeft.
Regionaal
Bij ons aannamebeleid focussen we bewust op mensen uit de regio, omdat zij dezelfde inborst hebben. Dan communiceer je op hetzelfde niveau. Mensen uit de regio kennen vaak de bedrijven waarvoor wij werken. Vanuit het sociale leven of sport, zoals de voetbalvereniging. Zelf heb ik in Rotterdam gestudeerd, collega’s hebben hun studie in bv. Den Haag, Leiden of Amsterdam gevolgd. Zij hebben dus wel hun vleugels uitgeslagen, maar bewust de keuze gemaakt om terug te keren naar de Duin- en Bollenstreek.
Sociaal wendbaar
We kijken bij sollicitanten iemand sociaal wendbaar is. Dat vinden wij belangrijker dan dat een kandidaat voldoet aan alle functie-eisen. Qwintess is een veel kleiner kantoor dan bijvoorbeeld de ‘Grote Vier’. De werkomgeving is daarom anders, wij werken veel samen. Er zijn geen eilandjes, maar we opereren als een team. Bij Qwintess zul je eerder en makkelijker communiceren met klanten. Dat bevorderen wij bewust. We laten startende fiscale collega’s bijvoorbeeld op hun eerste werkdag met de belastingtelefoon bellen. Dat kan voor sommigen even spannend zijn, maar door die sprong ‘in het diepe’ groei je communicatief al heel snel naar zelfstandig klantcontact. Door het ontbreken van hiërarchie werk je daarnaast eerder samen met seniors.
Positie innemen
Wij vinden het heel belangrijk dat mensen open durven te communiceren en positie durven innemen. Op een vraag van een klant kun je antwoorden: je hebt optie A, B of C. Daarmee is een klant onvoldoende geholpen, vinden we. Als adviseur moet je heel goed kunnen meedenken met die klant en kunnen bepalen hoe jij het zou aanpakken. En dus zeggen: ‘Als ik kijk naar jouw situatie en jouw overtuigingen en ik zou in jouw schoenen zou staan, dan zou ik optie A kiezen.’ Mocht je tijdens het gesprek van inzicht wijzigen, ook durven aangeven dat, alles heroverwegende, bijvoorbeeld optie B toch beter zou zijn.
Kwadrant
Past iemand binnen onze cultuur, daar gaat het bij ons om. Vanuit een functieprofiel selecteren we minder op capaciteiten dan op inborst en persoonlijkheid. Capaciteiten kun je nog ontwikkelen. Een externe coach heeft ons bedrijf en alle medewerkers in kaart gebracht. Door middel van een persoonlijkheidstest is naar voren gekomen in welk kwadrant iemand zit qua gedrags- en denkstijl. Het zegt iets over iemands kernkwaliteiten en valkuilen en hoe je elkaar kunt aanvullen. Bij de samenstelling van teams voor specifieke projecten maken we gebruik van deze informatie.
Roedel
Het sociale karakter staat bij Qwintess voorop. We stellen ons minder hard op, maar we blijven wel een bedrijf. Misschien moeten we soms iets zakelijker zijn. Tegelijkertijd kan het ook een sterk punt zijn dat we de ‘roedel’ bij elkaar proberen te houden. En we hebben zeker ook kritische gesprekken als dat nodig is. Maar wij proberen eerder iemand qua niveau omhoog te trekken dan af te stoten. We schetsen duidelijk het pad waar we heen willen en coachen iemand met positieve feedback die kant op.
Privé
Als we het over familie hebben, kijken we natuurlijk ook naar de familie van onze werknemers. We letten goed op de work-life balance. Wat is bijvoorbeeld een hartenwens in de privésfeer? Dat privégedeelte stimuleren wij net zo goed. Posters met hun wens hangen nu op kantoor en zijn vaak de aanzet tot gesprek. Klanten die zo’n poster zien stellen daar vragen over. Dat leidt tot leuke gesprekken over onderwerpen die er anders niet zo snel zouden zijn geweest.
Maandactiviteit
Ook tijdens de werkweek plannen we tijd in voor de balans tussen inspanning en ontspanning. We hebben borrels, uitjes en vieren Sinterklaas met de gezinnen op de zaak. En elke maand wordt er een activiteit georganiseerd, die varieert van padel, footgolf, een ijsbad experience, bierproeverij tot oudhollandse spellen. Iedereen heeft inmiddels meerdere keren meegedaan. De deelname is vrijblijvend; soms kun je, soms niet. Collega’s organiseren het bij toerbeurt, daardoor is er voor ieder wat wils. Daarnaast houden we wel eens een karaoke-feestje. Iedereen doet daaraan mee. Dat is een mooi voorbeeld, iedereen voelt zich veilig. Je hoeft echt niet goed te kunnen zingen!
Nummer 1
We zijn trots op het geringe verloop. En als er al mensen vertrekken, dan is dat omdat er iets anders speelt of er iets anders op hun pad komt. Wat houdt mensen bezig, daar luisteren we goed naar. Je mag alles zeggen en er wordt naar je geluisterd. We hopen op die manier iets van elkaar te leren. Op een specifiek vlak of in totaal. Als iemand iets heel goed kan, of iets wil, geven we hem of haar de kans om dit uit te rollen. We zien het zeker niet als bedreiging. We zetten mensen op nummer 1, dat is ook echt zo. Het is niet alleen een leus, het is onze grondhouding.